Wycieczka do Warszawy uczniów Szkoły Podstawowej w Łysinach

Autor Magdalena Pudło

W dniach 20-22 czerwca 2022 r. wszyscy uczniowie naszej szkoły wzięli udział w trzydniowej wycieczce do Warszawy. Wycieczka ta została w 80% sfinansowana z funduszy, które otrzymaliśmy w ramach projektu „Poznaj Polskę”.

Pierwszego dnia wzięliśmy udział w lekcji muzealnej „Na Sarmackim Dworze” w Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Nie była to bynajmniej nudna lekcja! Uczestniczyliśmy w grze terenowej, podczas której rozwiązywaliśmy zagadki mitologiczne w otoczeniu przepięknych, kwitnących roślin zdobiących ogrody otaczające Pałac. Poznaliśmy wiele ciekawostek dotyczących życia Króla Jana III Sobieskiego i jego ukochanej żony Marysieńki. Następnie udaliśmy się do Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie mieliśmy okazję podziwiać gatunki rodzime oraz wiele egzotycznych roślin z różnych stron świata w pełnym rozkwicie. Na zakończenie pełnego wrażeń dnia przenieśliśmy się do Łazienek Królewskich – dawnej rezydencji ostatniego króla Polski Stanisława Augusta. Podczas spaceru po rozległym parku mogliśmy podziwiać oranżerie, amfiteatr i rzecz jasna – pomnik Fryderyka Chopina. Mieliśmy również okazję zobaczyć kilku stałych mieszkańców parku - urocze wiewiórki. Następnie udaliśmy się do hotelu, w którym nasi uczniowie czuli się jak w domu. Bardzo cieszyli się z wolnego czasu, który mogli spędzić na rozmowach, grach i zabawach.

Drugi dzień powitał nas deszczem, który początkowo odrobinę nas zasmucił, ale po długim, spokojnym śniadaniu w hotelowej restauracji, pełni sił i zapału wyruszyliśmy dalej zwiedzać naszą stolicę. Na początek wjechaliśmy na taras widokowy w Pałacu Kultury i Nauki, gdzie mogliśmy podziwiać panoramę całej Warszawy, w tym spektakularne drapacze chmur i oba brzegi Wisły. Kiedy czekaliśmy w kolejce do wjazdu windą pogoda zmieniła się diametralnie i na górze zobaczyliśmy słońce. Następnie udaliśmy się na Stare Miasto, gdzie w towarzystwie pani przewodnik poznawaliśmy zabytki, między innymi Kolumnę Zygmunta, Katedrę św. Jana, Barbakan, Pomnik Małego Powstańca oraz Starówkę, która zachwyciła nas kolorowymi kamienicami i wyjątkową atmosferą wąskich uliczek. Uczniowie chętnie wykorzystali czas wolny na zakup pamiątek, zjedzenie lodów i gofrów. Zwieńczeniem tego intensywnego dnia było zwiedzanie Zamku Królewskiego – jednego z największych symboli stolicy. W dawnej siedzibie polskich władców zobaczyliśmy przepiękne apartamenty, a dzięki sympatycznej pani przewodnik dowiedzieliśmy się mnóstwa ciekawych informacji na temat historii tego miejsca. Wszyscy byliśmy pod ogromnym wrażeniem.

Ostatni dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Wojska Polskiego, które gromadzi i eksponuje muzealia wojskowo – historyczne. Oprócz eksponatów związanych z dziejami naszego kraju mogliśmy również zobaczyć salę broni orientalnej, zawierającą między innymi militaria japońskie – zbroje i miecze samurajskie. Następnie ponownie odwiedziliśmy Stare Miasto, gdzie w uroczej restauracji zjedliśmy przepyszny obiad. Posileni i szczęśliwi udaliśmy się na spacer Traktem Królewskim. Zobaczyliśmy tam między innymi Pałac Prezydencki, kampus Uniwersytetu Warszawskiego, piękne kamienice i kościoły, w tym Kościół pod wezwaniem Świętego Krzyża, do wnętrza którego postanowiliśmy udać się zaintrygowani miejscem, w którym spoczywa serce Fryderyka Chopina. Celem naszej wędrówki było Centrum Nauki Kopernik, gdzie uczniowie przez kilka godzin poznawali prawa nauki poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń na interaktywnych wystawach. Wyczerpani, ale bardzo zadowoleni zakończyliśmy wycieczkę. W drodze powrotnej w autobusie można było usłyszeć wypowiadane przez uczniów słowa: „Szkoda, że tak krótko…”.